Wat is het verschil tussen goedkopere en duurdere sneeuwkettingen?

Er zijn heel wat verschillende sneeuwkettingentypes te verkrijgen. Wanneer je door ons aanbod bladert, vind je sneeuwkettingen aan 3,00 euro per huurdag voor een set van twee stuks, maar ook sneeuwkettingensets die ruim 12,00 euro per huurdag kosten. Waarin zitten de verschillen?

3 minuten

Ook al lijken de verschillen soms klein, toch past de ene set niet zomaar op eenzelfde wagentype. Zo bestaan er dan ook verschillende types voor auto’s, 4×4’s, SUV’s en crossovers, MPV’s en monovolumes, mobilhomes, bestelwagens en bestelbussen, touringcars, bedrijfswagens en trucks.

Weinig ruimte in de wielkast?

Goedkopere sneeuwkettingen passen meestal niet in de wielkasten van vele modernere auto’s — die hebben vaak forse wielen, waardoor de ruimte tussen de band en de wielkast erg klein is. Deze krapte wordt vaak veroorzaakt door grotere rem-onderdelen, een complexere wielophanging of bredere banden. Rijd jij met zo’n flinke wagen? Dan is de kans groot dat je voor de König CB-7-sneeuwkettingenset moet gaan. Voor SUV’s en crossovers raden we de König XG-12 Pro-sneeuwkettingen of de König Easy-fit CU-9-sneeuwkettingen aan. Dit zijn de zogenaamde loopvlakkettingen — deze sneeuwkettingen hebben geen ketting aan de binnenkant van het wiel, maar enkel op het loopvlak en aan de buitenzijde van het wiel.

König XG-12 Pro
SUV of crossover
Halfautomatisch

Deze König XG-12 Pro-sneeuwkettingen zijn de dunste sneeuwkettingen ter wereld, met een gegarandeerde ruimte van 12 mm aan de binnenkant en op het loopvlak. Ideaal voor auto’s met erg weinig ruimte tussen het wiel en de wielkast en auto’s met lage profielbanden.

Een automatisch microregulatiesysteem zorgt voor een perfecte spanning van de ketting, terwijl gesloten inkorthaken lussen in de ketting voorkomen.

König Easy-fit CU-9
Personenwagen
Volautomatisch

Deze sneeuwketting voorziet 9 millimeter ruimte aan de binnenkant en op het loopvlak — zo maken deze kettingen geen contact met je aluminium velgen. Snel monteerbaar en weinig benodigde ruimte tussen de band en de wielkast.

Het starre binnenboogsysteem maakt de montage van de ketting op het wiel erg intuïtief — van boven naar beneden. Het herontworpen aluminium middenelement werd speciaal voor SUV’s ontwikkeld. Bovendien kan je ter bescherming van je velgen bumpers uit nylon aanbrengen. Oh, ja — Önorm 5117-gehomologeerd, UNI 11313-gecertifieerd en TÜV-conform.

Gebruiksgemak

Ook het gebruiksgemak verschilt. Zo kost het je in de regel meer moeite om lager geprijsde, manuele sneeuwkettingen om te leggen. Meestal gebeurt dat dan ook in twee bewegingen — je legt de kettingen om, maakt ze vast, rijdt een stukje vooruit en legt ze vervolgens helemaal vast.

De iets duurdere sneeuwkettingen spannen zichzelf op en kan je eigenlijk in enkele tientalle seconden monteren of demonteren. We stellen graag de Weissenfels Clack & Go-sneeuwkettingenset en de König Easy-fit CU-9- of Easy-fit CU-9-sneeuwkettingenset of voor.

Weissenfels Clack & Go
Personenwagen
Volautomatisch

Deze Weissenfels-sneeuwkettingen beschikken over schakels van 9 millimeter en zijn uitermate geschikt voor compacte en middenklasse personenwagens.

Het zelfborgende ratelsysteem in combinatie met een enkele automatische spanner staan garant voor foutloze en eenvoudige montage.

König Easy-fit CU-9
Personenwagen
Volautomatisch

Deze sneeuwketting voorziet 9 millimeter ruimte aan de binnenkant en op het loopvlak — zo maken deze kettingen geen contact met je aluminium velgen. Snel monteerbaar en weinig benodigde ruimte tussen de band en de wielkast.

Het starre binnenboogsysteem maakt de montage van de ketting op het wiel erg intuïtief — van boven naar beneden. Het herontworpen aluminium middenelement werd speciaal voor SUV’s ontwikkeld. Bovendien kan je ter bescherming van je velgen bumpers uit nylon aanbrengen. Oh, ja — Önorm 5117-gehomologeerd, UNI 11313-gecertifieerd en TÜV-conform.

König Easy-fit CU-10
Personenwagen
Volautomatisch

Deze sneeuwketting voorziet 10 millimeter ruimte aan de binnenkant en op het loopvlak — zo maken deze kettingen geen contact met je aluminium velgen. Snel monteerbaar en weinig benodigde ruimte tussen de band en de wielkast.

Het starre binnenboogsysteem maakt de montage van de ketting op het wiel erg intuïtief — van boven naar beneden. Het herontworpen aluminium middenelement werd speciaal voor SUV’s ontwikkeld. Bovendien kan je ter bescherming van je velgen bumpers uit nylon aanbrengen. Oh, ja — Ö-Norm 5117-gehomologeerd, UNI 11313-gecertifieerd en TÜV-conform.

Meer pk’s?

Auto’s met krachtige motoren hebben logischerwijs een sterkere sneeuwketting nodig. Die zijn opgetrokken uit extra gehard staal en gedraaide schakels. Kijk zeker even naar onze König XB-16-sneeuwkettingenset.

Wat is het verschil tussen goedkopere en duurdere sneeuwkettingen?

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.

Boodschappenlijst