Ga je op wintersport en wil je sneeuwkettingen huren of kopen? Wij hebben sneeuwkettingen in alle maten en voor elk autotype. Welke sneeuwkettingen je precies nodig hebt, leid je van de bandenmaat af. Dat is een reeks van cijfers, die zich eenvoudig laat ‘decoderen’. Lees hier hoe je dat doet.

Bepaalde auto’s hebben specifieke sneeuwkettingen nodig. Raadpleeg daarom steeds het instructieboekje van je auto, of neem contact op met je autodealer om eventuele expliciete eisen voor jouw wagenmodel te achterhalen. Het gaat veelal om de wagens waarvoor er wat meer aandacht naar het design ging.

‘Gewone’ sneeuwketting of loopvlakketting?

Bij het zoeken naar een juiste sneeuwketting is het belangrijk dat je de maximale schakeldikte bepaalt. Er zijn immers drie soorten sneeuwkettingen …

  • Een standaard sneeuwketting wordt om de band bevestigd, dus ook aan de achterzijde van de band. Dat betekent dat de schakels zich tussen de band en de wielkast en schokdempers bevinden. De schakeldikte van een standaardsneeuwketting kan 9 millimeter, 10 millimeter, 12 millimeter of zelfs 16 millimeter bedragen. Hoe breder de banden van je auto, hoe kleiner de overgebleven ruimte in de wielkast. Ontdek ons aanbod voor personenwagens, SUV’s of crossovers en monovolumes.
  • Bij sommige auto’s is de wielkastruimte te klein om een standaardsneeuwketting te plaatsen. In zo’n geval heb je een extra dunne sneeuwketting nodig. Aan de binnenkant van het wiel bedraagt de schakeldikte slechts 7 millimeter. Let op — ga steeds in het instructieboekje van jouw auto na of sneeuwkettingen met een schakeldikte van 7 millimeter voldoende ondiep zijn, of dat je toch een loopvlakketting nodig heb. Zo raden we voor personenwagens bijvoorbeeld de König CB-7-sneeuwkettingenset aan. Voor SUV’s en crossovers raden we de König XG-12 Pro-sneeuwkettingen aan.
  • Is er nauwelijks of geen ruimte tussen band en en wielkast? Dan heb je een loopvlaksneeuwketting nodig. Die laatste wordt enkel op het loopvlak van je band bevestigd. Wanneer het instructieboekje van jouw auto meldt dat er geen sneeuwkettingen toegepast mogen worden, bedoelt de constructeur meestal dat enkel een loopvlaksneeuwketting gemonteerd mag worden. Voor personenwagens raden we onder meer de König CB-7-sneeuwkettingen aan en voor SUV’s en crossovers stellen we graag de König Easy-fit CU-9-sneeuwkettingen aan.

Voordelen en nadelen van loopvlaksneeuwkettingen

Een loopvlaksneeuwketting heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een standaardsneeuwketting. Zo verloopt de montage en demontage een stuk eenvoudiger en sneller. Alle handelingen gebeuren immers via de voorkant van het wiel. Verder is de kans op wiel- en velgschade bij de loopvlak sneeuwketting een stuk kleiner.

Loopvlakkettingen zijn wel een stukje duurder, en dat zowel in aankoop als bij het huren. Maar wanneer je na het monteren van de verkeerde sneeuwkettingenset enkele cruciale onderdelen van je auto — remleidingen, vering, … — beschadigt, smelt je ‘winst’ al snel weg. Best niet op beknibbelen, dus!

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.