In België is het gebruik van winterbanden niet verplicht. Maar voor jouw veiligheid en die van anderen worden winterbanden vanaf een bepaald moment wel sterk aanbevolen. Maar waarom precies? En wanneer wissel je je zomerbanden dan om voor hun winterse broertjes?

Zoals hun naam doet vermoeden, zijn winterbanden ontworpen en ontwikkeld om zich zo goed mogelijk aan de weg te hechten wanneer de temperatuur daalt. Duikt de temperatuur onder 7 °C, dan geniet je met dit soort banden van stukken meer grip dan dat je in dezelfde omstandigheden met een zomerband zou hebben. De zachtere rubber- en siliciummix zorgt voor een betere elasticiteit van de band en de groeven. De grip op het wegdek is dus veel beter, zowel bij versnelling als bij het remmen. Ook zijn de groeven wat dieper dan bij zomerbanden, wat een betere waterafvoer mogelijk.

Wist je trouwens dat de remafstand tijdens de herfst en de winter soms met 8 vermenigvuldigd wordt Alles hangt af van …

  • De staat en de samenstelling van het wegdek zoals bijvoorbeeld beton, asfalt, …
  • De weersomstandigheden: droog, regen, sneeuw, ijzel, …
  • De staat van de autobanden: nieuw, versleten, een al dan niet correcte bandenspanning, …
  • Het type band — winter, zomer, all seasons …

Wanneer omleggen?

Winterbanden worden meestal in oktober of november gemonteerd en rond maart of april verwijderd, afhankelijk van het weer. Het riedeltje ‘alle maanden met de letter R in de naam’ klopt dus niet helemaal. Elk jaar is net een tikkeltje anders.

Lees verder onder de afbeelding …

Winterbanden — waarom en wanneer?

Ook voor vierwielaangedreven auto’s

Ook auto’s met vierwielaandrijving hebben baat bij winterbanden. Ook al biedt zo’n aandrijfsysteem doorgaans wat meer grip, net omdat je banden het enige contactpunt met de weg vormen, profiteer je toch nog van de diepere groeven en het zachtere rubbermengsel van winterbanden. Daarnaast heeft vierwielaandrijving geen enkele invloed op het remgedrag van de wagen, dus ook dan doe je profijt met je winterbanden.

Vierseizoensbanden — geen ideaal compromis

Geen zin om elk halfjaar van banden te wisselen? Dan lijkt de vierseizoensband een nette oplossing. Weet echter dat zulke banden in de winter niet zo goed presteren als een winterband en in de zomer niet zo goed als een zomerband. Rijd je steeds in een gematigde klimaatzone, met weinig of geen sneeuwval en geen al te hoge zomertemperaturen én zet je jaarlijks minder dan 20.000 kilometer op de teller? Dan kan je de aankoop van vierseizoensbanden overwegen.

Enkel in aankoop duur

Een set winterbanden is over het algemeen vrij duur — voor een set winterbanden ben je doorgaans tussen € 500,00 en € 1000,00 euro kwijt. Maar eens de winterbanden gemonteerd zijn, slijten je zomerbanden niet. En na een winters slippertje op je zomerbanden ben je misschien zelfs meer kwijt aan schade.

In België aangeraden, elders verplicht

Winterbanden zijn niet verplicht in België, maar wel in sommige van onze buurlanden. We vatten graag even voor je samen.

Duitsland — winterbanden verplicht in winterse omstandigheden, geen vaste data opgenomen in de wet. Italië — winterbanden zijn aanbevolen en in bepaalde gebieden verplicht. Oostenrijk — winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Ook sneeuwkettingen dient men bij te hebben Zwitserland — winterbanden niet algemeen verplicht, maar banden dienen wel aangepast aan winterse omstandigheden. Indien de wagen niet is uitgerust om op besneeuwde wegen te rijden en hierdoor het verkeer hindert kan er een boete volgen.

Hou daarnaast rekening met de afmetingen van je voertuig als je winterbanden kiest. Alle informatie vind je in de gebruikershandleiding van je wagen, maar ook je garagist helpt je graag verder. Bovendien bieden de meeste merken bij de start van de winter interessante aanbiedingen voor winterwielen aan.

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.

Boodschappenlijst