Je zag het zeker al aan je tussentijdse voorschotfacturen of je eindafrekening voor je elektriciteits- en gasverbruik … De energiekosten swingen de pan uit, ook aan de pomp. En de toegenomen benzine- en dieselprijs leiden tot een gedragsverandering bij consumenten. Veel chauffeurs gooien de tank momenteel niet vol. Gaan we binnenkort weer rantsoeneren?

Gepubliceerd op
Gepubliceerd door
Hugo Thonnon

De energieprijzen stijgen als nooit tevoren. Het economische post-covidherstel stimuleert de vraag, de geopolitieke spanningen tussen Rusland en Oekraïne lopen op én de euro staat momenteel zwakker dan de Amerikaanse dollar. De prijsstijging is historisch. Een vat aardolie gaat nu van de hand voor 90 dollar, terwijl de prijs in december nog 70 dollar bedroeg. En niet alleen fossiele brandstoffen evolueren richting onbetaalbaar, ook elektriciteitsrijders merken op dat een thuislaadbeurt tot één derde meer kost dan pakweg een jaar geleden.

Geen liters, maar euro’s

Voor zij die voor woon-werkverplaatsingen op de auto rekenen of voor zoon- en dochterlief voortdurend richting jeugdbeweging of bioscoop mogen schieten, gooit de hogere benzine- en dieselprijs heel wat roet in het eten. Tankstationuitbaters tekenen dan ook een gedragsaanpassing van het cliënteel op — bestuurders zonder tankkaart van het bedrijf beschikken gooien de tank slechts voor de helft vol. Het bedrag van een gemiddelde tankbeurt blijft zo steken op 30 à 40 euro.

Lees verder onder de afbeelding …

Torenhoge brandstofprijzen! Nu een voorraad inslaan?

Hetzelfde fenomeen zien we bij wie zijn mazouttank laat vullen. De Belgische Federatie van de Brandstoffenhandelaars tekent ook vaak situaties op waarin klanten niet ‘in liters’, maar ‘in euro’s’ bestellen. Huisleveranciers vullen de tank dan ook vaak bij voor een totaalbedrag tussen 500 en 800 euro.

Daarnaast merkt brandstofdistributeur Octa+ op dat er voor 10 procent minder geleverd wordt. Deze rantsoenering geeft aan dat de consument een vast budget besteedt aan brandstof en daar niet van afwijkt. De consument maakt dus wel degelijk een onderscheid tussen essentiële en niet-essentiële verplaatsingen.

Smile, tomorrow will be worse!

Verwacht wordt dat deze situatie nog niet meteen zal verbeteren, integendeel. Sommige chauffeurs zijn dan ook geneigd om de zelfopgelegde budgetbeperkingen overboord te gooien, en dat vanuit de redenering dat de prijzen morgen nog hoger zouden kunnen zijn … Op deze website vind je een tool die je helpt bij het prikken van het juiste moment voor een volle tank benzine of diesel.

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.

Boodschappenlijst