Buiten sporten enkel iets voor de zomer? No way. Ook op koude dagen gaat er niets boven een — extra — frisse neus. Maar trek je erop uit, dan heb je er alle baat bij om je volgens de regels van het 3-lagensysteem te kleden. Zo hou je je lichaamstemperatuur op peil.

Gepubliceerd op
Gepubliceerd door
Hugo Thonnon
3 minuten

Het laagjesprincipe of lagensysteem vergelijk je met een ui. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de graad van inspanning ‘pel’ je het ene na het andere laagje van je bovenlichaam. Voor de benen zijn twee lagen voldoende. Let op — niet elk laagje is hetzelfde!

De basislaag

Voor de eerste laag kies je vooral geen katoen. Katoen wordt en blijft klam als je erin zweet. De taak van de basislaag is eenvoudig — ervoor zorgen dat je bovenlichaam warm en droog blijft.

Merinowol of een technische laag is ideaal. Kies een materiaal dat zacht en comfortabel aanvoelt en goed op je lichaam aansluit. Let ook goed op de naden — schurende kleding is des te onaangenamer als je er andere lagen overheen trekt.

De tussenlaag

Isolatie én vochtafvoer. Afhankelijk van de buitentemperatuur kies je voor een dunnere of dikkere merinolaag, of voor dons of ademend fleece. Zo creëer je een soort luchtlaag rond je lichaam. Een rits ter hoogte van je hals kan helpen om wat warmte weer kwijt te geraken. Kies je voor fleece, let dan extra op het ademend vermogen.

De buitenlaag

De buitenlaag de derde laag beschermt je tegen de elementen — regen, sneeuw, wind en koude. Water- en winddichtheid is het doel. Toch zijn ook verluchtingsmogelijkheden ter hoogte van de hals, onder je armen, … belangrijk. Zo kan je bij zwaardere inspanningen relatief snel een teveel aan warmte afvoeren. Vooral de technische ‘shells’ doen hier hun intrede — Gore-Tex, eVent, Dermizax, en SympaTex. Er bestaan zowel hardshells — 100% wind- en waterdicht — als softshells — waterafstotend en 90% winddicht.

Andere tips

Happy head, hands and feet

Veel warmte ontsnapt langs je hoofd, dus een goede muts is onontbeerlijk. Een kwaliteitsvol handschoenen- of wantenpaar is ook geen overbodige luxe.

Je voeten verdienen steeds aandacht, maar bij guur weer des te meer. Trek echter niet het dikste paar sokken uit de kast! Zo gaan je schoenen knellen, wat dat de bloedcirculatie afknijpt. Een — isolerend — zooltje kan daarentegen zeker geen kwaad. Ook schoenen pas je aan het nattere seizoen aan. Kies voor een model met een waterwerend membraan.

Bewegen, bewegen, bewegen

Is het echt koud? Dan is in beweging blijven de enige optie. Sta je stil, dan krijg je het bijna meteen koud. Wandel, loop of fiets dus best aan één stuk door.

Spicy!

Niet alleen warm, maar ook pikant eten helpt je lichaam op temperatuur te houden. Dat komt omdat chilipepers en andere paprikasoorten capsaïcine bevatten. Deze stof doet je aders opengaan en bevordert de bloedstroom. Zo blijf je dus warmer.

Krijg je het ondanks bovenstaande voorzorgen toch koud, ga dan naar binnen of zorg ervoor dat je op een beschutte plek kan uitrusten — uit de wind, dus. En liefst met een warme kop chocomelk met een vleugje cayennepeper.

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.