Lawinegevaar, storm, stroomuitval, technische problemen of … Helemaal geen sneeuw! Daar zit je natuurlijk niet op te wachten wanneer je op wintersportvakantie gaat. Maar als de liften het niet doen, komt ook de vraag om de hoek kijken of je ergens recht op hebt. Want je koopt zo’n dure skipas natuurlijk niet om voor gesloten liftpoortjes te blijven staan.

Gepubliceerd op
Gepubliceerd door
Hugo Thonnon
5 minuten

Liftpas en geen skipas

Eigenlijk is de naam skipas verkeerd gekozen, want in se is het een liftpas. De skipas geeft recht op vervoer met de lift en garandeert niet per definitie een bepaalde hoeveelheid geopende pistes. De voorwaarden voor geldteruggave slaan dan ook steeds op de hoeveelheid geopende liften, en in geen geval op de hoeveelheid pistes die open zijn. Dat deze twee variabelen vaak met elkaar samenhangen is een andere kwestie.

Verkoopsvoorwaarden

Om er precies achter te komen waar je recht op hebt, doken we in de verkoopvoorwaarden van verschillende skigebieden. Deze vind je meestal terug op de website van het skigebied. Ook worden ze meestal in de buurt van de kassa’s geafficheerd.

Op het moment dat je een skipas koopt, ga je automatisch met deze verkoopsvoorwaarden akkoord. Enkel die zaken die juridisch geen steek houden, kan je in principe aanvechten. Maar of je daar zin in hebt …

Drie mogelijkheden bij gesloten liften

Krijg je geld terug als het gebied gesloten blijft? In quasi alle verkoopsvoorwaarden vind je een stuk over het al dan niet terugbetalen bij sluiting van liften. In het algemeen worden deze drie mogelijkheden het vaakst gehanteerd.

  • Er is geen enkele restitutie of terugbetaling mogelijk als de liften niet draaien, ongeacht de hoeveelheid inactieve liften. Dolomiti Superski geeft zelfs geen enkele garantie over al dan niet geopende liften.
  • Er is een restitutie of terugbetaling mogelijk als de oorzaak van het sluiten van de liften bij het skigebied zelf ligt. Zo doet bijvoorbeeld Le Grand Massif het. Als de liften stilstaan door oorzaken van buitenaf is er geen restitutie mogelijk. In de praktijk hoeven deze gebieden dus bijna nooit terug te betalen. ‘Slim’ bekeken, dus.
  • Er is een restitutie of terugbetaling mogelijk wanneer een groot deel — meestal 75% — van het gebied gedurende een bepaalde tijd — meestal een halve dag — niet draait. De terugbetaling kan in de vorm van geld of een tegoedbon georganiseerd worden.

Meerdaagse passen

Een eis die elk skigebied voor een terugbetaling stelt, is dat je over een meerdaagse pas beschikt. Eendaagse passen, meerdaagse keuzepassen en seizoenspassen zijn zo goed als altijd uitgesloten van terugbetaling.

Op eendaagse passen krijg je soms wel een fikse korting als men van tevoren weet dat er veel liften gesloten blijven. Verder komen meestal alleen de skipassen die rechtstreeks bij het skigebied zijn gekocht in aanmerking voor restitutie. Skipassen inbegrepen in pakketreisformules komen meestal niet in aanmerking voor gedeeltelijke vergoeding.

Details

Er bestaan altijd details die het terugvragen van geld wat ingewikkelder maken. Zo worden er eisen gesteld aan de hoeveelheid liften die gesloten moeten zijn. Meestal is dit 75%. Ook geeft bijvoorbeeld Val Thorens aan dat gesloten verbindingsliften naar andere delen van Les Trois Vallées geen reden zijn voor terugbetaling van de Trois Vallées-pas.

Verder moet je als klant meestal bewijsstukken overhandigen of opsturen. Ook wordt er geen restitutie gegeven als er al korting is gegeven, bijvoorbeeld bij sneeuwtekort.

Frankrijk blijkt vriendelijk

Het viel ons op dat de Franse liftmaatschappijen zich erg inschikkelijk opstellen. Ze bieden stuk voor stuk een regeling aan om geld terug te krijgen of skipas-tegoedbonnen te ontvangen. Ook mogelijk — een verlenging van je skipas, wanneer een groot deel van de liften een bepaalde tijd niet draait.

Bij vrij veel gebieden — Puy Saint Vincent, Le Grand Massif, … — wordt er wel een uitzondering gemaakt als het niet draaien van de liften door oorzaken van buitenaf. Denk daarbij aan het weer, lawinegevaar, stroomstoringen, … Echter wordt daar in de praktijk weinig gebruik van gemaakt en krijgen klanten meestal in deze gevallen toch een restitutie.

Minder vriendelijk

Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië zijn in dat opzicht vaak strenger. Draaien de liften niet? Pech. En geen restitutie. Zo staat het tenminste in de verkoopsvoorwaarden. Skigebieden kunnen er uit marketingoverwegingen natuurlijk voor kiezen om toch geld terug te geven. Dat is dan enkel mooi meegenomen. Maar je mag nergens op rekenen.

Ziek of gewond

Wat krijg je terug als je zelf gewond raakt? In Oostenrijk en Duitsland wordt in bijna alle voorwaarden wel gesproken over restitutie van het skipasgeld als je door een ongeluk op de piste niet meer verder kan skiën. Hiervoor heb je een doktersverklaring nodig, en het moet absoluut een ski- of boardongeluk op de pistes zijn geweest waardoor je niet verder kan skiën. Ziekte is niet voldoende.

In Frankrijk kan je bij ziekte — weer met doktersverklaring — bij verschillende skigebieden wel geld terugkrijgen, al zijn de regels hiervoor minder duidelijk en expliciet.

Conclusie

Als je zekerheid wil dat je (een deel) van het geld van je skipas terugkrijgt als de liften niet draaien, is het in elk geval verstandig om van tevoren de verkoopsvoorwaarden te lezen. De meeste kans op een vriendelijke regeling heb je in Frankrijk. Maar bedenk wel dat het niet draaien van 75% van de liften maar heel zelden voorkomt. In de praktijk treedt dit enkel bij storm en een zeer hoog lawinegevaar op.

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.