In dit artikel vernam je al de voordelen van winterbanden. In ‘t kort — winterbanden bieden een sterk verhoogde grip wanneer de buitentemperatuur onder de 7 graden celcius duikt. Maar hoe zit het met vierseizoensbanden?

Fabrikanten van winterbanden gaan op zoek naar een compromis tussen een rubbermengsel dat bij lage temperaturen voldoende flexibiliteit — en dus grip — biedt, en in warmere weersomstandigheden voldoende rigiditeit of stevigheid vertoont. In praktijktests blijkt echter dat de vierseizoensband in vergelijking met hun winterse broertjes in winterse omstandigheden net iets minder goed presteert. En ook tijdens lente-, zomer- en herfstweer presteert de zomerband aanzienlijk beter.

Test-Aankoop onderwerpt regelmatig heel wat winter-, zomer- en vierseizoensbanden aan een kritische test.

  • Op een nat wegdek en een temperatuur van 10 graden celcius bedraagt de remafstand bij een snelheid van 100 kilometer per uur bij een zomerband gemiddeld 43 meter. Met een winterband sta je 3 meter eerder tot stilstand. Een vierseizoensband heeft 44 meter nodig. Bij een droog wegdek en dezelfde temperatuur lopen de verschillen verder op. Daar heeft een zomerband een gemiddelde remafstand van 38 meter, terwijl een vierseizoensband de volledige 49 meter nodig heeft om tot een stilstand te komen. (Winterbanden hebben 51 meter nodig.)
  • Loopt de temperatuur op tot 20 à 25 graden celcius, merken we op dat de vierseizoensband het écht beduidend minder goed doet dan de zomerband. Op een nat wegdek sta je op zomerbanden na 40 meter stil, terwijl je daar met vierseizoensbanden 47 meter voor benodigt. (Winterbanden hebben 45 meter nodig.) Op een droog wegdek is het helemaal ‘feest’ — met een zomerband sta je al na 38 meter stil, terwijl een vierseizoensband maar liefst 52 meter nodig heeft. Dat is 14 meter meer! (Een winterband heeft 56 meter nodig.)

Daarnaast ligt het brandstofverbruik van vierseizoensbanden in élk seizoen hoger. Bij een gemiddeld brandstofverbruik van 7,5 liter per 100 kilometer reken je op een toename van 0,4 liter. Voorts slijten vierseizoensbanden in winterse omstandigheden 15% sneller dan winterbanden. In zomerse omstandigheden slijten vierseizoensbanden 10% sneller dan zomerbanden.

Kortom, zomer- en winterbanden afwisselen is de beste oplossing. Deze twee verschillende bandtypes scoren in het bedoelde seizoen op alle fronten beter dan de vierseizoensbanden.

In enkele gevallen is de aankoop van vierseizoensbanden echter alsnog verdedigbaar.

  • Je verblijft steeds in onze gematigde klimaatzone, met weinig of geen sneeuw en geen al te hoge zomertemperaturen.
  • Je legt niet meer dan 20.000 kilometer per jaar af en rijdt relatief weinig met hoge snelheden, zoals bijvoorbeeld op autosnelwegen. Vooral in het stads- en dorpsleven lenigt deze band een zekere nood.

Daarnaast kan je ook de andere voordelen — geen garagebezoekjes bij seizoenswissels en geen bijkomende opslagkosten voor een tweede set banden — laten doorwegen in je beslissing.

Gratis advies?

Of gebruik ons contactformulier.